Jest to scenariusz lekcji przyrody do klasy VI szkoły podstawowej opracowany na podstawie programu, podręcza, zeszytu ćwiczen Nowa Era. Secnariusz zawiera treści geograficzne.
Autor scenariusza : Danuta Kontny SP8, Świetochłowice
Scenariusz lekcji przyrody w klasie VI. PROGRAM. Przyroda, Wydawnictwo ,,Nowa Era” HASŁO PROGRAMU: Krajobrazy Ziemi Temat: Co to jest klimat ? 2 godziny lekcyjne CELE: poziom wiadomości:
- uczeń zna pojęcia: pojęcia pogoda, klimat,temperatura powietrza, ciśnienie, opady atmosferyczne, zachmurzenie, wiatr, lato i zima klimatyczne, amplituda temperatury, średnia temperatura, suma opadów;
- uczeń zna jednostki pomiaru elementów pogody;
- uczeń zna znaki na mapie pogody i mapie klimatycznej;
- uczeń zna przebieg pór roku
poziom umiejętności:
- uczeń czyta mapę pogody
- uczeń potrafi odczytać dane z wykresu klimatycznego;
temperatura i opady)
- uczeń sporządza wykresy klimatyczne
- uczeń wyjaśnia, w jaki sposób określa się klimat danego obszaru;
- uczeń wykonuje obliczenia, wykorzystując dane zawarte na wykresach i na ich podstawie określa cechy klimatu
METODY: pogadanka, praca z mapą pogody, analiza wykresów klimatycznych, wykonywanie wybranych ćw. zeszycie ćwiczeń. FORMY: praca indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: materiały przygotowane przez nauczyciela: tabele, podręcznik zeszyt ćwiczeń, linijka kredki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ Przygotowanie: nauczyciel rozdziela uczniom przygotowane materiały i objaśnia metody im formy lekcji. Przebieg: 1.Nauczyciel wprowadza uczniów w temat poleceniem opisania pogody. 2.Pogadanka o elementach pogody i ich pomiarze, uczniowie uzupełniają tabelęElementy pogody i ich pomiar ( zapis na tablicy i w zeszytach)
Elementy pogody i ich pomiar: a.Element pogody b.urządzenie c.jednostka temperatura powietrza termometr ºC cisnienia atmosferyczne barometr hPa opady deszczomierz mm wiatr wiatromierz m/s, km/h zachmurzenie obserwacja ,, na oko” stopień zachmurzenia nieba
3.Przypomnienie wybranych symboli na mapie pogody oraz ich interpretacja: zeszyt ćwiczeń 1 str. 36
4. Pogadanka, prowadzenie pojęć: średnia temperatura dobowa, miesięczna, sezonowa, roczna, z wielolecia, suma opadów, amplituda temperatur.
Ćwiczenia w obliczaniu średniej temperatury, amplitudy temperatur; Zadanie: A. Opisz wartości na termometrze co 5ºC oraz zaznacz na termometrze temperatury podane niżej w zadaniu. Rys./ narysuj termometr/
B. Oblicz średnią temperaturę dla podanego dnia: godz. 7.00 5ºC
godz. 15.00 13ºC godz. 19.00 3ºC suma temp. = 21ºC :3= 7ºC Odp. Średnia temperatura wynosi 7ºC C. Oblicz amplitudę temperatur dla podanego wyżej dnia:
temp. max. 13 º temp. minim. 3ºC 13-3= 10
Odp. Amplituda temperatury wynosi 10ºC
5.Uczniowie wykonuja samodzielnie ćw. 2 str. 36 6. Pogadanka o przebiegu temperatury i opadów w Polsce wlatach 1951-1995, analiza tabeli z podręcznika str.117.
7. Pogadanka: wprowadzenie pojęć lato klimatyczne, zima klimatyczna Ćwiczenie : Na podstawie danych w podręczniku (str. 117 ) odczytaj które miesiące w Polsce są latem klimatycznym a która zimą klimatyczną , wyjaśnij dlaczego? 8.Zapoznanie z budową wykresu klimatycznego na podstawie podręcznika str.117. Analiza wykresu.
9.Sporzadzenie wykrsu klimatycznego i jego analiza. Wykonanie ćw. 3Str.37 10. Wykonanie ćwiczenia 4 str.
Podsumowanie: Pogadanka, praca z tekstem w podręczniku str.118, wspólne zdefiniowanie pojęcia: klimat. Indywidualne wykonanie ćwiczenia : zeszyt ćwiczeń str. 39 ćw.4
MATERIAŁY DLA UCZNIÓW: Do ćw. 2 Elementy pogody i ich pomiar:
a.Element pogody b.urządzenie c.jednostka
Danuta Kontny nauczyciel przyrody SP 8 Świętochłowice
. |